Friday, August 13, 2010

~~MaSaK LeMaK PuCuK PaKu HoT n' SpiCY StaiL MaK sAyA~~


rasanya belum terlambat untuk aku mengucapkan selamat berpuasa kepada pembaca blog ni walaupun sudah 3 hari kita berpuasa... inilah masa yang terbaik untuk kita muhasabah diri kita, perbaiki segala kelemahan diri dan perbanyakkan amal ibadah.. semoga kita semua mendapat barakah dariNya.. entri ni aku nak berkongsi satu lagi masakan hasil air tangan aku sendiri.. secara jujur, aku masih lagi tahap nak belajar memasak.. masih ada lauk-pauk yang aku sedang berguru dengan mak aku dan internet, tengok-tengok resipi bila nak masak.. hehehhe tapi Alhamdulillah, semuanya boleh dikatakan menjadi.. bolehlah perut nak terima.. resipi ni dari mak saya, saya tak olah sikitpun, ikut sebiji dari apa yang mak saya ajar.. silalah cuba, sesuai di waktu berbuka dengan set sambal belacan, ikan goreng dan ikan masin... perghhh!! confirm tambah nasi 3-4 pinggan... inilah lauk berbuka kami sekeluarga semalam..

Bahan-bahan:
1. Pucuk paku (ikut kemahuan nak banyak mana)
2. 20 biji cili padi

3. 1 biji bawang besar

4. Serbuk kunyit

5. Gula dan garam
6. 1 tangkai daun kunyit (dikoyakkan 3 supaya menjadi kecil)

7. 1 biji santan kelapa

8. Sedikit ikan bilis


Cara memasak:

1. Bawang besar dan cili padi di kisar halus.

2. Masukkan cili padi dan bawang besar yang dikisar tadi dalam periuk dan panaskan.
3. Masukkan sikit garam, gula untuk perasa dan sedikit serbuk kunyit untuk
mencantikkan
warna makanan. Gaul hingga sebati.
4. Masukkan daun kunyit dan masak lagi tapi jangan sampai pecah minyak.
Masukkan sedikit
ikan bilis ikut kuantiti yang dikehendaki.
5. Masukkan pucuk paku.

6. Masukkan santan dan gaul hingga sebati dalam tempoh 3-5 minit supaya pucuk
paku tak
terlalu layu.
7. Tutup api dan siap dihidang.

No comments:

Post a Comment