Sunday, January 30, 2011

~~SaPa KaTa CikGu KerJa SeNanG??~~


kawan-kawan~~ saya masih hidup dan masih di muka bumi hehehehe I am survive~~ tapi letih dan sengal-sengal badan tu masih terasa... semuanya sebab minggu orientasi kat maktab... walaupun 4 hari ja orientasi tapi memang penat yang teramat... bangun pagi pukul 4 pagi, tidur pula pukul 2 pagi, so 2 jam ja sempat tidur... maknanya, dalam tempoh 4 hari, cuma sempat tidur 8jam ja secara purata... tu belum kira minit-minit nak ambil feel dan posisi tidur paling sempurna... maklumlah, bila kita pindah ke tempat baru, nak tidur jadi tak berapa nak selesa.. tapi start dari malam kedua tu semua tidur mati hahaha biasalah orientasi kan, semua orang tahu betapa padat dan penatnya semua orang... bertambah penat, bila kita kena pakai kasut formal sepanjang masa... uihhh habis melecet sana-sini kaki uolsss... saya kira bernasib baiklah, melecet biasa ja, ada seorang kakak tu sampai luka dan bernanah belakang kaki dia... peghhh, teruk tu!! tengok pun rasa sakit... dalam tempoh seminggu orientasi juga, saya belajar banyak benda-benda baru..

antaranya, belajar menjadi seorang yang dewasa... saya merupakan bakal guru untuk intake ni yang paling muda, di usia bakal 24 tahun... ada kawan-kawan saya, dah 30-an, paling tua yang saya tau umurnya 31tahun... ada juga yang dah ada anak, dan ada juga yang baru lepas pantang... kesian, anak diorang 3 bulan ja tapi terpaksa ditinggalkan sebab nak masuk kursus ni... so, bila dah bergaul dengan mak-mak orang, manalah nak boleh buat loyar buruk sangat kan?? pengajaran lain yang saya belajar, kena cepat... semua benda nak kena cepat... sebab jadual yang sangat padat, kita tak ada masa nak bergosip pun.. bayangkan, kelas pagi ada kelas pendidikan jasmani, lepas tu kelas bahasa Inggeris... dari baju sukan kena cepat-cepat tukar baju formal untuk kelas berikutnya, so kena bawa beg besar untuk baju, kasut dan lain-lain peralatan kelas... tak boleh lambat lebih dari 15minit, kalau tak kira ponteng kelas... huhuhuhu satu lagi yang saya perasan, suasana pembelajaran kat sana betul-betul macam bilik darjah.. kalau tunggu lecturer nak masuk kelas, Ya Allah bingitnya!! semua bercakap, melawak dalam nada yang sangat kuat... macam dalam kelas bisingnya!! saya pun bersembang juga tapi tak rasa sebising tu, kadang-kadang rasa pening kepala sebab terlalu bising.... nak buat macam mana, kenalah biasakan diri kan?? huhuhu siapa kata nak jadi cikgu ni senang?? dah jadi macam lipas kudung tau...

p/s: tertanya-tanya keadaan yang tercinta di maktab lain, macam seronok ja dia kat sana tanpa saya di sisi~~ =(

No comments:

Post a Comment