Tuesday, February 1, 2011

~~LauK oRaNG MaLaS HeHeHehehE~~


dah lama tak masuk dapur masak nasi, masak lauk ni... sebab rumah tinggal 4 orang ja, semua makan nasi time tengahari ja, malam dah tak makan, so untuk penjimatan ayah saya beli ja lauk... senang!! tambah-tambah bila saya pun dah keluar rumah, tapi hujung minggu akan ada di rumah sebab maktab dekat sangat dengan rumah, lauk masih lagi berbeli kecuali kalau tiba-tiba ayah saya ada mood nak masak... ayah saya lebih pandai masak dari mak saya ok?? bila dah lama tak masak, mood nak masak pun hilang... selalunya waktu tengahari online lah buang masa, dah tak ada apa nak buat kan?? tiba-tiba semalam ayah saya suruh saya masak ikan merah... dalam hati, 'WHAT??!!' sumpah malas, tengok jam dah nak pukul 12 tengahari pula, tiba-tiba kena masak, of courselah malas kan?? saya dah melepak depan laptop pula huhuhuhu tapi sebab ayah saya yang suruh, jangan derhaka, masuk juga dapur cuci ikan... sambil tu fikirlah apa yang senang nak masak?? nak buat kari, santan tak beli... masak kicap, kicap macam suku botol ja tengok... terus fikir buat masak asam ja... yang peliknya, tadi pun ayah saya request buat masak asam lagi hahahha mungkin dah jemu makan lauk kari, gulai dan sambal... ok what lauk orang malas?? kadang-kadang buka selera tau hehehehe

bahan-bahan:
-ikan merah
-asam jawa secukupnya bergantung pada kuantiti nak dimasak
-1 biji bawang merah
-2 ulas bawang putih
-sedikit halia
-7-8 biji cili padi
-gula dan garam

cara-cara:
-goreng ikan merah tapi jangan sampai masak sangat.
-tumis bawang merah, bawang putih dan halia sampai kekuningan dan naik bau.
-masuk air perahan asam jawa.
-masuk gula dan garam secukup rasa.
-masuk ikan yang dah digoreng tadi.
-masuk cili padi.
-gaul sampai sebati, tunggu sehingga agak pekat dan siap untuk dimakan!!!

No comments:

Post a Comment